tisdag 29 januari 2013

När bagarens lust ger brödet liv

Brödbak har alltid varit en del av mitt liv. Som liten satt jag med mjöliga fingrar på köksbänken hos farmor och såg på när hon bakade. Det var stora runda kakor, gyllenbruna levar och så farmors speciella hälsobröd med linfrön och lingon. Hon väckte lusten till att baka, till olika mjölsorter, frön och  kryddor. Mamma älskar också att baka. Under årens lopp har det bytts recept, prövats nya och exprimenterats. Allt efter bagarens lust och humör. Nu har även dottern börjat baka bröd. I perioder har jag bakat allt vårt matbröd. Det har varit nattabröd som blivit färdiga i ugnen under natten, skållade råglimpor, tunnbröd och så den senaste passionen, surdegsbröd. Kan man vara kär i ett bröd så är jag det i surdegsbröd. Krispigt utanpå, luftigt och saftigt inuti och så en smak som berör alla mina sinnen.

För mig är det något speciellt med att låta händerna knåda en deg. Där råvarorna är odlade i trakten, malda i grannbyn och med en doft av kummin. Där recepten som ger den fylligaste smaken och det saftigaste brödet, har gått i arv genom generationer. När bagarens lust ger brödet liv och de lokala smakerna ger nya upplevelser.

Nu kan du vara med och tävla med ditt bästa bröd. Där östgötska smaker och mathantverket står i centrum. Vinnande bröd kommer sedan att serveras på jubileumsbanketten i slutet av maj.

Så baka på och låt lusten och fantasin skapa nya smaksensationer!

Ann Telehagen, informatör och hängiven hemmabagerska