måndag 19 augusti 2013

Skördedags!

Årets höjdpunkt för både lantbrukare och rådgivare. Under säsongen har man gjort vad man kan för att få till bra grödor. Nu kommer facit på om det lyckats. Det är alltid kul att få samtal från lantbrukarna när de sitter på tröskan och grödorna överträffar förväntningarna. Nu är det ju inte alltid så och om det blir ett bakslag är det starten på en diskussion om vad som kunde gjorts på annat vis. I skrivande stund har den soliga perioden i juli/augusti avbrutits av en ostadig period med regn som stört skördearbetet. Hoppas att prognosmakarna har rätt den här gången för nu spår de stabilare väder igen.

Jag har inte fått så många signaler om skörden ännu men några axplock av ekologiska grödor; bra vitklöverfröskörd, höstraps som överträffade förväntningarna, ojämn råg som inte gav som tänkt, goda timotejfröskördar. Blir det torkväder nu så är de flesta grödorna mogna och det kommer att rulla många tröskor över fälten framöver.

Jobbar man med fältförsök som jag är det en extra krydda att invänta skörden. Ska de visa några intressanta resultat i år? Håller teorierna eller måste jag ompröva de tankar jag hade när vi la upp försöket? Jag var häromdagen och kollade upp mina radhackningsförsök på Tegneby gård utanför Linköping. I vårveteförsöken var det intressanta skillnader vad gäller stråstyrkan i de olika leden med breda radavstånd. Det ska bli intressant att se vad skörden säger. Bredsådd rad på 50 cm ser lovande ut!

Per Ståhl, rådgivare ekologisk produktion


Foto: Sven-Åke Rydell